گروه بورس: مدیر امور نهاد‌های مالی سازمان بورس واوراق بهادار اعلام کرد:ارزش کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا پایان خرداد امسال به 1780میلیارد تومان رسید.

ایوب باقر تبار در گفت‌وگو با همشهری درباره عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از زمان تاسیس تاکنون گفت:تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا پایان سال 89، 53صندوق بود که این تعداد در سال 90به 79صندوق رسید و هم‌اکنون 81صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه وجود دارند و در حال حاضر نیز چند صندوق سرمایه‌گذاری جدید در حال پذیره نویسی واحد‌های سرمایه‌گذاری‌شان هستند.

وی با بیان اینکه ارزش دارایی‌های صندوی‌های سرمایه‌گذاری در پایان سال 89به 838میلیارد تومان رسید گفت:ارزش نقدینگی که در پایان سال 90جذب صندوق‌های سرمایه‌گذاری شد با یک جهش مناسب به 1811میلیارد تومان رسید و هم‌اکنون این میزان به 1780میلیارد تومان رسیده است.

وی درباره تعداد سرمایه‌گذارانی که در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت:در پایان سال 89تعداد 17هزار نفر در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند که این تعداد در سال 90به 65هزار نفر رسید اما در پایان خرداد‌ماه امسال تعداد سرمایه‌گذاران کاهش یافت و به 60هزار و 700نفر رسید.

عملکرد صندوق‌های بزرگ مثبت است

وی درباره عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدا تاکنون گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو‌دسته تقسیم بندی می‌شوند که دسته اول صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند و دسته دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام که عملکرد این دو دسته از هم متمایز است.

وی با بیان اینکه معمولا افراد ریسک گریز‌تر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت جذب می‌شوند، توضیح داد:صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت عموما در اوراق مشارکت، صکوک و گواهی‌های سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند و میزان بازده آنها نشان می‌دهد که این صندوق‌ها عموما نرخ بالاتری از سود سیستم بانکی به سرمایه‌گذاران خود پرداخت کرده‌اند و عملکردشان مطلوب بوده است.

وی درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام گفت:این صندوق‌ها عموما در بازار سهام یعنی بورس و بازار اول فرابورس سرمایه‌گذاری می‌کنند اما عملکرد این صندوق‌ها متفاوت بوده و آمار‌ها نشان می‌دهد صندوق‌هایی که دارایی‌های بیشتری مدیریت می‌کنند موفق‌تر بوده‌اند.

وی تأکید کرد:بررسی‌ها نشان می‌دهد که 15تا 20صندوق از میان کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های بیشتری را نسبت به دیگر صندوق‌ها مدیریت می‌کنند و در عین حال بازده بیشتری نیز نسبت به دیگر صندوق‌ها به‌دست آورده‌اند. باقرتبار تصریح کرد:بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذار در سهام صندوق‌های کوچک هستند که به‌طور مثال دارایی‌هایی به میزان 500میلیون تومان را مدیریت می‌کنند و ممکن است عملکرد این صندوق‌ها منفی بوده باشد اما صندوق‌های بزرگی که از دو تا پنج میلیارد تومان را مدیریت می‌کنند و بزرگ‌تر هستند عملکرد مثبتی داشته‌اند به ‌طوری که میزان بازده 10صندوق بزرگ در سال 90حتی به 47درصد نیز رسید.

کد خبر 177850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز